We kennen allemaal een automatische en een handgeschakelde auto, maar wat is een semi-automaat? Een auto met een semi-automatische versnellingsbak, ook wel half automaat genoemd, is een combinatie van een handgeschakelde auto en een automatische transmissie. In tegenstelling tot een volledig handgeschakelde auto heeft een semi-automaat geen koppelingspedaal. Het koppelen gaat automatisch, maar er kan wel zelf worden geschakeld met behulp van een schakelpook of flippers aan het stuur. In deze blog vertellen we u hoe een semi automaat werkt en hoe u een half automatische auto kunt onderhouden.
Hoe werkt een semi-automaat?
In een auto met een halfautomatische versnellingsbak vindt men dus geen koppelingspedaal. Het ‘intrappen’ van de koppeling wordt nu automatisch geregeld door sensoren en een elektronische besturingsunit. Het koppelen wordt geactiveerd wanneer de bestuurder aanzet tot schakelen met de schakelpook of flippers. Bij een semi-automaat hebben we het overigens niet over een reguliere schakelpook zoals u deze in een handgeschakelde auto terugvindt. Omdat het schakelen nu elektronisch wordt aangestuurd, is ook het schakelpatroon anders. Omhoog schakelen kan door de halfautomatische schakelpook een tikje naar voren te geven. Terugschakelen schakelen gebeurt door deze naar achteren te tikken, en zijwaarts om de auto in zijn achteruit te zetten.
Wat is het verschil tussen een automaat en semi-automaat?
Hoewel een automaat en een semi-automaat veel op elkaar lijken, zijn er een aantal duidelijke verschillen. Zo schakelt een automaat volledig automatisch. De bestuurder heeft geen controle over het moment van schakelen. Bij een half automaat kan de bestuurder handmatig de auto in een hogere of lagere versnelling zetten.
Half automatische auto’s
Een auto met semi-automatische transmissie wordt door veel mensen geassocieerd met een fijne rijervaring. Wilt u niet schakelen, dan kunnen deze auto’s alsnog volledig automatisch voor u schakelen. Wilt u echter wat sneller optrekken of vindt het fijn om wat meer controle te hebben over uw rijstijl, dan kunt u ervoor kiezen zelf te schakelen terwijl uw linkervoet hier niks voor hoeft te doen. Maar is het the best of both worlds? Dat is nog maar de vraag. Deze auto’s zijn uitgerust met veel sensoren en elektronische systemen, wat het onderhoud wel wat complexer maakt.
Auto met semi-automaat onderhouden
Een semi-automatische auto wordt vaak als complexer beschouwd dan een handgeschakelde of volledig automatische auto. Regelmatig onderhoud is daarom minstens zo belangrijk bij een half automatische auto.
- Regelmatige inspecties: Laat uw semi-automatische transmissie regelmatig controleren door een professional. Hoe handig u ook bent, deze systemen vereisen vaak een specialistische blik.
- Transmissievloeistof controleren: Net als bij andere transmissies, is de hoeveelheid transmissievloeistof en kwaliteit van deze vloeistof van grote invloed op de werking van de transmissie.
- Software updaten: Moderne semi-automaten werken met ingewikkelde software die gevoelig zijn voor storingen en defecten. Zo moeten deze systemen eens in de tijd worden geupdate om storingen te voorkomen.
Neem contact op met Automatic Gear
Semi-automatische auto’s worden al jaren gemaakt. Sommige van deze modellen raken gedateerd en gevoelig voor storingen of gebreken aan onderdelen. Heeft u hulp nodig bij het onderhoud van uw semi-automaat of heeft u vragen over het onderhouden van uw half automaat? Neem dan gerust contact met Automatic Gear.